Literaturen irakurketarako konpetentzia
Literatur irakurketan, irakurleek testuarekiko konpromisoa hartzen dute gertakarietan, ezarpenetan, ekintzetan,ondorioetan, pertsonaietan, atmosferan, sentimenduetan eta ideietan inplikatzeko eta hizkuntzaz gozatzeko. Literatura hobeto ulertu eta balioesteko, irakurle bakoitzak bere bizipenak, sentimenduak, hizkuntzaren estimazioa eta forma literarioen ezagutza eraman behar ditu testura. Irakurle gazteentzat, literaturak oraindik aurkitu ez dituzten egoerak eta sentimenduak aztertzeko aukera eskain diezaieke, ikuspegi edo ikuspuntu alternatiboak ulertzen eta aztertzen lagunduz.
Fikzio narratiboan irudikatutako gertakariek, ekintzek eta ondorioek aukera ematen diete irakurleei bizitasunez bizitzeko eta, imajinatuak izan arren, bizitza errealekoak argitzen dituzten egoerei buruz hausnartzeko. Testuak narratzailearen edo pertsonaia nagusiaren perspektiba aurkez dezake, eta testu konplexuago batek hainbat ikuspuntu ere izan ditzake. Informazioa eta ideiak zuzenean edo elkarrizketa eta gertaeren bidez deskriba daitezke. Ipuin edo eleberri laburrek, batzuetan, kronologikoki kontatzen dituzte gertakariak, edo beste batzuetan, berriz, denbora erabiltzen dute flashback edo denbora-txandekin.
PIRLS 2026 Reading Assessment Framework