IRAKURKETA-PROZESUAK LANTZEKO
Ikasleek, irakurle konpetenteak izateko, informazio espezifikoa eskuratzeaz gain, gauza izan behar dute testuaren zentzu orokorra antzemateko eta lehen eta bigarren mailako ideiak bereizteko. Horrez gain, testuaren interpretazioa egiteko gauza izan behar dute; eta, azkenik, bai edukiaren, bai formaren inguruan gogoeta egin eta iritzia eman behar dute.
Irakurketaren prozesuak dira irakurleek baliatzen dituzten bideak, moduak, ikuspuntuak edo helburuak testuetan murgildu eta haien esanahia ulertu eta interpretatzeko.
Irakurketa prozesuak aktibatzeko, galdera egokiak ez ezik, jarduera egokiak ere proposatu behar dizkiegu ikasleei.
Atal honetan, prozesu horien inguruko gogoeta egiteaz gain, galdera-ereduak eta irakurketa kritikoa sustatzeko zenbait tresna bildu dira.
Sakontzeko:
- OECD PISA 2015. Marcos y pruebas de evaluación de PISA 2015. Ciencias, matemáticas, lectura y competencia financiera. Paris: OECD, 2015.
- MULLIS, I., MARTIN, M.O. (eds). PIRLS 2016. Marco de la evaluación. Boston: TIMMS & PIRLS Centro de Estudios Internacionales, 2016.
- EUSKO JAURLARITZA. HEZKUNTZA SAILA. Hizkuntza Komunikaziorako konpetentzia Marko teorikoa.
OHARRA: irakurketaren inguruan lan egiteko aukera batzuk ematen dira beheko baliabideen zerrendan. Horietariko asko interneten aurki daitezke. Baliabide horiek jardun edo jarduera onen adibideak baino ez dira, zentroak nahi izanez gero kontuan har ditzakeenak.
Baliabide gehiago hemen:
Preguntar sobre un texto
Galdera motak: literalak, interpretazioa edo inferentziak egitekoak, ebaluatzekoak… Irakurketa prozesuei lotutako jarduerek eta galderek duten garrantziaz gogoeta egiteko bideoa.
10 claves para enseñar a interpretar
Irakurle kritikoak lortzeko gakoak azaltzen duen artikuloa.
Leer en el área de ciencias
Irakurketa kritikoari lotutako gogoetak azlazten dituen bideoa.
La construcción del conocimiento social y el lenguaje: el discurso social en el aula
Gizarte zientziak arloan irakurriaren ulermena lantzeko gakoak azalzten duen liburua.
Leer en matemáticas
Matematika arloan irakurriaren ulermena garatzeko komentatzen duen bideoa.
Zer dira irakurketa prozesuak? Nolako galderak egin daitezke?
LH, DBH, Helduen Hezkuntza. Irakurketa-prozesuak zer diren azaltzen duen testua eta bertan galdera-ereduak proposatzen dira.
En la pregunta está la respuesta II ¿Cuál es la respuesta a mi pregunta?
Estrategia metakognitiboak eta Galdera sinpleak LH lantzeko artikuloa.
CRITIC galdetegia/Claves para aprender a interpretar
Irakurketa kritikoa bultzatzeko galderak. LH eta DBH. Euskaraz eta Gaztelaniaz.
Hizkuntza komunikaziorako gaitasuna. Hobekuntza Proposamenak
Hainbat arlo eta ikasgaitan proposatu daitezkeen testuei lotutako galderak ikusteko eta aztertzeko. LH eta DBH.
Irakurriaren ulermena hobetzeko baliabideak
Arloetan eta ikasgaietan planteatu daitezkeen testuak eta galderak. LH eta DBH.
Ulermenezko irakurketaren ebaluazioa
Atlante Proiektuaren barruan,
Testuen ulermenarekin zerikusia duten alderdiak argitzen dituen eta zer nolako galderak egin daitezkeen prozesuak bideratzeko komentatzen duen atikuloa. LH.